Ikebana (生け花, “levende blomster” eller “lade blomster leve”) er den japanske kunst at arrangere blomster, blade og grene i vaser og andre beholdere. Den er også kendt som kado, blomstervejen. Ikebana er en vigtig del af den japanske ærbødighed for naturen. Ikebanas oprindelse er noget usikker, men man regner med at den blev indført med buddhismen i det 6. århundrede. Ikebana som kunstart udviklede sig for alvor fra det 14. århundrede og frem med nedskrevne regler. Gennem tiden er der blevet udviklet forskellige stilarter og skoler der hver især har deres egne regler og strengt forskrevne tilgang. Af skoler kan bla. nævnes Ikenobō, Saga Go-ryū, Enshū-ryū, Mishō-ryū, Ohara-ryū Sōgetsu-ryū, Banmi Shofu-ryū mfl. En anden variant af ikebana er chabana som bliver i forbindelse med den japanske teceremoni.

Som kunstform er ikebana en stille, koncentreret beskæftigelse hvor det ikke kun handler om at putte blomster i en krukke eller en vase, men er også en meditativ proces der hjælper udøveren til at reflektere over rum, balance og sit forhold til den omgivende verden og i særdeleshed naturen.

I traditionelle japanske hjem blev/bliver ikebana gerne placeret som dekoration i en alkove kaldet tokonoma hvor valget af blomster sammen med den øvrige udsmykning i tokonoma eks. en billedrulle symboliserer årstiden.

Grundprincipper

Grundprincippet inden for ikebana er tre hovedstængler eller grene (kaldet shushi) der skal ledsages af andre blomster og planter (kaldet jushi). De tre hovedstængler symboliserer forholdet mellem mennesket, himlen eller en højere magt og jorden/naturen og placeres gerne i en asymmetrisk trekant.

Shin er den længste stængel eller gren i blomsterarrangementet og symboliserer himlen. Shin skal kunne stå ret op.

Soe er den midterste stængel og symboliserer mennesket. Længden af soe skal være omkring to tredjedele af shin.

Tai eller hikae den korteste stængel eller gren der symboliserer jorden/naturen. Tai skal være to tredjedel af soe.

Arrangementet af disse hovedstængler skal når de placeres i vasen være i størrelsesforholdet 7:5:3 så de står i proportion til hinanden. Dvs. at shin skal være omkring fem gange højere end tai.

Valg af blomster

Ikebana har stor fokus på simpelhed for på bedste måde at kunne vise blomsternes naturlige skønhed og harmoni mellem blomsterne og vasen. Udover friske blomster og grene kan man også bruge tørrede grene og blade, træ, fjer mm. Man bruger gerne en fakir kaldet kenzan for at holde blomster mm. fast.

Blomster og planter har i ikebana en betydning der går ud over det rent visuelle og æstetiske, via dem kan man kommunikere følelser uden brug af ord. Man opererer med et blomstersprog (kaldet hanakotoba på japansk) der afspejler hvordan farver og sorter kan have forskellige betydninger.

Kiku (chrysanthemum), pæoner og lotus er eksempler på blomster der bruges i arrangementerne. Kiku symboliserer solen og lang levetid fordi blomsterne holder sig friske så længe. Pæoner symboliserer rigdom og lotus renhed og udødelighed. Blomsterne repræsenterer nutiden, knopperne repræsenterer fremtiden og frø eller bælg repræsenterer fortiden.

ikebana
Arrangement, Koshi-no-Ie huset, Nara

Hortensia symboliserer f.eks. stolthed, iris gode nyheder, påskelilje respekt og kamelia symboliserer venten eller længsel.

Udover blomster bruges også blomstrende grene som er med at til at skabe højde og længde ift. blomsterne f.eks. blomstrende grene af sakura (kirsebær), ume (blomme) og fersken. Sakura repræsenterer her skyer og udødelighed, mens ume er repræsentant for håb og modstand mod skader.

Stilarter

  • Rikka den ældste stilart inden for ikebana der går tilbage til det 15. århundrede og har sit udspring i buddhismen. Ikenobō-skolen praktiserer denne stilart. Blomsterarrangementerne har en formel, opret stil. De syv grene der anvendes skal illudere et naturligt landskab med bjergtoppe, vandfald, bakker, sol og skygge, landsbyer etc.
  • Moribana – dvs. samlede eller ophobede blomster. Ohara-skolen introducerede denne stilart i 1890. Blomsterne placeres i en lav beholder (kaldet suiban) og har som regel af en af tre følgende former: opretstående, skrå eller vandspejlende. Den opretstående form er den mest almindelige, mens den skrå har et lidt mere blødt men også mere dynamisk udtryk. Den vandspejlende (se billede af iris) leger med dybden i form af grene og stængler der spiller sammen med spejlbilledet i vandet.
  • Nageire eller nageirebana – dvs. kastet ind. En af de eneste stilarter inden for ikeban der ikke kræver en kenzan (fakir), men bare en høj vase. Blomsterarrangementet skal se naturligt og tilfældigt ud, det er vigtigt at den asymmetriske trekant følges som form.
  • Seika eller shōka en forenkling eller videreudvikling af rikka, men stadig følges en tregrenet asymmetrisk form der tager udgangspunkt i shin, soe og tai. Det er en stilart med mange krævende og strenge regler. Som eksempel kan nævnes at planter skal være halvanden gang højere end vasen. Bjergplanter skal være højere og stikke op over planter fra lavlandet etc.
  • Jiyūka – en fri stilart der er moderne og mere abstrakt. Her bruges ikke kun blomster og grene, men også ståltråd f.eks. eller peberfrugt som billedet nedenfor viser.

Links til videre læsning

Danske sider

Udenlandske sider

Links til udvalgte skoler

Øvrige links

Bøger
  • Nishi, Harumi: Japanese flower arranging : the universe contained within: displaying flowers for beauty, contemplation and mindfulness. – London : Aquamarine, 2008
  • Schmidt, Irene: Ikebana. – Kbh. : Olivia, 2002
Shopping info

Japan

Kyoto

Nihon Kadosha
235, Donomae-cho, Rokkaku-dori Higashinotoin Nishi-iru Nakagyo-ku, 604-8134
Hjemmeside

Kort

Stor forhandler af ikebana-tilbehør der drives af Ikenobo-skolen inden for ikebana. Der er en etage kun med vaser (stuen) og en etage med øvrigt tilbehør og bøger (på 7. sal).

Udenfor Japan

Sightseeing info
Kyoto

Rokkaku-dō-templet
Donomae-cho, Rokkaku-dori Higashinotoin-nishi-iru, Nakagyo-ku,
Hjemmeside (på japanskk)

Kort

Buddistisk tempel tilknyttet Ikenobo-skolen den ældste af ikebana-skolerne i Japan. Templet regnes for at være det sted hvor ikebana som kunstform blev født. Gennem tiden har lederen af skolen også fungeret som ledende præst ved templet.

Ikebana Museum
595 Manjuyacho, Nakagyō-ku, Kyōto-shi, Kyōto-fu 604-8161
Hjemmeside (kun på japansk)

Kort

Museum drevet af Ikenobo-skolen. Ligger i samme bygning som ovennævnte butik og lige ved siden af Rokkakudo-templet.