Kintsugi (金継ぎ “guldsamling” kaldes også kintsukuroi “guldreparation”) er en japansk teknik til reparation af brækket eller ituslået keramik med synlig lak (urushi) og guldstøv, sølvstøv og lignende lidt i stil med maki-e teknikken. I stedet for at skjule keramikkens reparationer fremhæves de og tilfører dermed den reparerede genstand ny værdi og skønhed. Reparationen er en del af genstandens historie og skal fremhæves ikke det modsatte. Kintsugi udføres ofte på de kopper (chawan) der bruges til den japanske teceremoni hvor kopper med interessante fejl eller skader værdsættes for deres skønhed og æstetiske kvalitet.

Kintsugi er et gammelt kunsthåndværk der kan føres tilbage til det 15. århundrede til shogun Ashitaga Yoshimasa som ikke var tilfreds med en reparation af en hans keramikskåle og bad nogle kunsthåndværkere om at finde på en mere æstetisk smuk løsning. Kintsugi er den teknik der opstod som følge deraf

Der findes tre stilarter inden for kintsugi:

  • Reparere en revne – hibi (ひび) reparationen udføres med minimal brug af lak, harpiks eller epoxylim. Bruges især ved mindre skader, hårfine revner, afslag og lignende. Den er god til de brud hvor man stadig har alle stykkerne og hvor man med lethed kan sammenføje dem igen.
  • Erstatning af stykke med guld – kake no kintsugi rei (欠けの金継ぎ例) et større stykke af keramikken er slået af og man kan ikke finde et keramikstykke som erstatning. I stedet bliver hullet udfyldt med lak eller epoxylim og overmales derefter med guldstøv eller andet metalstøv.
  • Patchwork eller sammenføjning – yobi tsugi (呼び継ぎ) et stykke keramik i samme form, men fra et helt andet stykke keramik bliver brugt til reparationen. Det skaber lidt en patchwork effekt.
kintsugi
Cop. Haragayato投稿者自身による作品, CC 表示-継承 4.0, Link

Links til videre læsning

Udenlandske sider