Osorezan-bjerget (恐山) ligger på Shimokita-halvøen i Aomori-præfekturet. Bjerget regnes for at være et af Japans tre helligste steder. De andre er Koyasan i Wakayama-præfekturet og Enryakuji-templet og Hieizan-bjerget i Kyoto-præfekturet.
Ved bjerget ligger Bodaiji-templet som blev grundlagt af den buddhistiske præst Ennin i 862. Mens hans studerede i Kina havde han en drøm hvor han blev opfordret til at finde et helligt bjerg der lignede Buddhas verden. Da han vendte tilbage til Japan, rejste han rundt i 30 dage indtil han fandt Osorezan-bjerget som han udpegede til at være et helligt sted.
Osorezan kan oversættes til noget i stil med “Frygtens bjerg” der passer meget godt til den stemning der er, når du går rundt i området. Landskabet er rigt på vulkansk aktivitet, og en stærk lugt af svovl gennemsyrer luften overalt. Jorden er grå og gold med større eller mindre sten og klipper spredt udover det hele. Hist og her er er der åbninger i jorden hvor damp skyder op fra jordens indre. Det minder lidt om et ødeland. Usori-søen der ligger ved siden af templet har en markant blå farve der skyldes dets høje svovlindhold. Det anbefales ikke at prøve at gå ud i vandet.
Osorezan er også kendt som et symbol på selve efterlivet fordi den har meget tydelige fysiske elementer der ligner beskrivelserne af et buddhistisk helvede og paradis. Omkring søen ligger otte bjergtinder der minder om de otte kronblade på en lotusblomst – et velkendt symbol på det buddhistiske paradis. Tæt på templet ligger Sanzu-floden som skal krydses af alle døde sjæle på vej til efterlivet. Lidt på samme måde som floden Styx i den græske mytologi der er grænsen mellem de levendes verden og underverdenen. Sanzu-floden krydses via en lille rød buet bro som bevogtes af to dæmoner. Jo færre synder du har, jo nemmere er det at krydse broen. Broen er spærret for almindelig besøgende så du kan ikke få lov at krydse floden, men må gå udenom. Templet er iø. i gang med en større indsamling for at renovere broen.
Overalt på Osorezan-bjerget kan du finde Jizo-figurer. Jizo er en af de mest elskede guder i den japanske buddhisme. Han hjælper de døde sjæle med at finde fred og han er ikke mindst børnenes beskytter især ufødte børn og børn der dør for tidligt. Der er også bunker af sten og småsten som forældrene til afdøde børn har lagt frem som offergave til Jizo i håbet om han vil bruge stenene til at hjælpe deres børn med at få adgang til paradis. Du vil også finde mange små farverige vindmøller i plastik overalt. De er ligeledes offergaver fra forældre der gerne vil give deres afdøde børn et stykke legetøj med på deres rejse mod paradis.
Ved bredden af Usori-søen på Gokuraka-stranden står et større markant monument med en Jizo-figur (se Google-kort). Det er et mindesmærke for alle dem døde under det store Fukushima-jordskælv og efterfølgende tsunami i 2011. Der er tydelige håndaftryk der er hugget ind i monumentet som skal symbolisere forbindelsen mellem de levende og de døde.
Templet afholder en stor festival hvert år den 20.-24 juli. Denne festival tiltrækker tilbedere fra hele Japan der håber at de kan komme i kontakt med deres afdøde kære gennem itako. Itako er kvindelige medier der traditionelt kommunikerer med de dødes ånder. Historisk set har disse kvinder gennemgået en streng spirituel træning og udført en række rensningsritualer for at forberede sig til deres rolle. De udfører et såkaldt kuchiyose-ritual der tilkalder de afdødes sjæle, så de levende kan tale med dem. Itakoerne har igennem tiden ofte været blinde, et karakteristisk træk ved dem, selvom ikke alle moderne itakoer dog er blinde.
Læs også artiklen Voices from the Other Side: Aomori’s Traditional “Itako” Mediums fra Nippon.comFestivalen omfatter forskellige ritualer såsom buddhistiske mindehøjtideligheder, bønner og fodring af “sultne spøgelser” – en ritual, der har til formål at formilde de dødes ånder. Under festivalen sætter itako telte op foran Bodaiji-templet hvor de udfører deres ritualer hele dagen. Højdepunktet på festivalen er Sanshu-jozan-shiki, en ceremoniel parade med buddhistiske munke og overpræsten som finder sted den 22. juli
På trods af sin afsides beliggenhed i et fjernt hjørne af det nordlige Honshu er Osorezan en kendt buddhistisk destination der tiltrækker mange pilgrimme. Templet tilbyder derfor også pilgrimmene mulighed for at booke et ophold på et mindre traditionelt overnatningssted med tatami-måtter, Syukubo Kisshoukaku, og deltage i morgenbønnen. Opholdet inkluderer middag og morgenbad. Alle også dagsbesøgende kan benytte sig af de varme kilder (onsen) der ligger på templets område. Templet har også en frokostrestaurant med simple retter og en mindre souvenirbutik.
Adresse
Usoriyama-3-2 Tanabu, Mutsu, Aomori 035-0021
Der er ingen officiel hjemmeside. Al kontakt vedr. ophold skal ske via telefon (+81175223826) eller spørg Aomori turistinformation om hjælp.
Transport
Den offentlige transport til Shimokita-halvøen er begrænset, så leje af bil i Aomori, Noheji eller Hachinohe anbefales. Fra Aomori er der omkring 115 km, fra Hachinohe lidt mere. Regn med ca. 2 timers kørsel. Brug Google Maps eller lign. til at planlægge ruten.
Skal du med det offentlige fra Aomori fx: Tag toget fra Aomori station til Noheji-station (Aomori-linjen) og skift der tog til Shimokita station (JR Ominato-linjen). Samlet tager togturen ca. 2 timer. Fra Shimokita station (下北駅, se Google-kort) går bussen ca. hver 3. time og stopper undervejs også ved Mutsu busterminalen inden ankomst til Osorezan (恐山). Busturen tager omkring 45 minutter.
Køreplan i retning mod Osorezan fra det lokale busselskab Shimokita Kotsu bus (kun på japansk).Tager du toget fra Hachinohe station, skal du også skifte på Noheji-station og ellers følge ovenstående.
Bemærk at der kun er offentlig adgang til Osorezan og templet i perioden 1. maj – 31. oktober hvert år. Ellers er templet lukket og busdrift er indstillet pga. vejret og den meget sne der falder.