Indhold
Historie
Garasu kōgei (ガラス工芸) er det japanske ord for glaskunst. Det første glas man kender til i Japan kan dateres til Yayoi-perioden (3. århundrede f.Kr. til 3. århundrede e.Kr.). På det tidspunkt var man begyndt at dyrke ris i Japan, og bronze- og jernvarer blev produceret. Man mener at det var håndværkere fra den koreanske halvø der producerede glasset i Japan, men det er uklart.
Blæst glas blev opdaget i Syrien-Palæstina i løbet af det 1. århundrede f.Kr.; på det tidspunkt begyndte man at producere meget små glasperler i Japan. Disse perler indeholder barium og blyoxid, så man regner med at glasset ikke er lavet i Japan, men kom til Japan fra det asiatiske kontinent gennem den koreanske halvø.
Japanerne havde ikke evnen til at producere glas i serier i begyndelsen, selvom de smeltede og formede det. De usædvanlige kommaformede magatama-perler, der kun findes i Japan og på den koreanske halvø, er unikke og stammer især fra midten af Yayoi-perioden. På Kyushu og andre steder er der fundet ler- og stenforme til kommaperlerne, så vi ved, at man på dette tidspunkt begyndte at bearbejde noget glas i Japan.
Der er to eksempler på romersk glas, der dateres til det 5. århundrede, som har overlevet i Japan. Disse glas er et vigtigt bevis på, at der var en vis udveksling eller handel mellem Japan og Europa på dette tidlige tidspunkt.
I det 8. århundrede i Nara-perioden, blev glaskar populære, men det er igen usikkert, om de er produceret i Japan eller ej. Det mest berømte glas fra denne periode er den samling der er en del af Shōsin-skatkammeret der hører under Todaiji-templet i Nara. Alt glasset herfra er importeret. I samlingen findes bl.a. en farveløs, blæst glasskål med fod som blev givet til templet i 752 ifølge en inskription fundet inde i den. Selve skålen kan dateres til det 8. århundrede, og den er persisk.
I sidste halvdel af 1500-tallet ændrede glassets historie sig brat. Efter 1550 kom portugisiske skibe til Japan med vestlig last, og mange missionærer fra Europa kom også til Japan og medbragte vestlige produkter som forskellige glasvarer, spejle og briller. Glas blev værdsat som en vigtig genstand og souvenir på dette tidspunkt. Den spanske missionær
Indtil Edo-perioden (1603-1867) blev glas af enhver art betragtet som en luksusvare kun forbeholdt samfundets øverste lag. Ud over den europæiske import kom meget af japansk tidlig viden og teknologi med hensyn til glasfremstilling fra Kina.
I slutningen af det 18. århundrede voksede antallet af praktiserende glasmagere, især i store byer som Nagasaki, Osaka, Kyoto og Edo (nuværende Tokyo). I løbet af Edo-perioden blev der skabt mange fantastiske kunstværker, herunder glas.
Glas fremstillet i Japan på dette tidspunkt omfatter dybe, formstøbte fade og glas i rav, blåt, grønt og klart glas. Værkerne er dog stadig tynde og meget små. Mindre glasgenstande såsom hårpynt, ørestikker og andet tilbehør blev tilgængelige for offentligheden. I 1755 blev vinduesglas bruges for første gang på Dejima, den hollandske handelsstation i Nagasaki.
Krystalglas begyndte at blive lavet i begyndelsen af det 19. århundrede, og det er på dette tidspunkt, at de første glaskataloger dukker op. En katalogillustration (hikifuda) af tilgængelige glas blev oprindeligt brugt som indpakningspapir og er nu en vigtig historisk optegnelse. Kagaya Kyūbei var navnet på den butik i Tokyo, der solgte disse glas. Nogle eksempler fra Kagaya-kataloget inkluderede Edo-skåret glas – det der nu kendes som Edo kiriko-glas. I 1829 udkom den første bog, der beskrev glasfremstillingsmetoder.
Mens den vestlige indflydelse var stærk, beholdt den japanske stil i glas sin identitet og ånd. I løbet af det 19. århundrede fik glasfremstillingen en markant regional identitet. Nagasaki-regionen, kendt for sine udsmykkede og komplekse glasformer, var meget respekteret for sin glaspusteriekspertise. Satsuma kiriko, en teknik, hvor glasmageren skærer farvet glas til dekorativ effekt, begyndte også at blomstre på dette tidspunkt i Kyushu.
I Meiji-perioden (1868-1912) var der mange europæiske påvirkninger, især engelsk og venetiansk. Den vigtigste japanske glasfabrik var Shinagawa glasfabrik, hvor mange indflydelsesrige glasmagere blev uddannet. Fra 1900-tallet og frem begyndte der for alvor at ske en egentlig udvikling af glaskunst med prominente navne som Toshichi Iwata og Kyotei Fujita (berømt for sine glasæsker).
Teknikker
Japansk glaskunst benytter sig som glaskunst fra andre steder i verden af to grundteknikker:
Varmglasteknik hvor der arbejdes med med glasset mens det er flydende. F.eks. ved den almindelige, traditionelle glaspustning eller patê de terre hvor glaskorn formes til en pasta, lægges i en gipsform og brændes i ovnen.
Koldglasteknik hvor der arbejdes med glasset mens det er koldt, dvs. før og efter det har været i ovnen. F. eks. gravering eller tilskæring af glasset som i Edo kiriko og Satsuma kiriko.
Links til videre læsning
Danske sider
Hanafubuki.dk: GlaskunstUdenlandske sider
GLASS MANUFACTURERS’ ASSOCIATION OF JAPAN (japansk)Artikel fra Wall Street Journal fra 2008 om japansk glas (kræver abonnement)
Japanese glass: beautiful reflections artikel fra Asian Art
Læs intro om glaspustning fra Japan Gallery
Læs intro om patê de terre fra Japan Gallery
Shopping info
Kagami Crystal
Hjemmeside (på engelsk) Der findes mange eksempler på glas hvis man kigger på den japanske version.
Firmaet har eksisteret siden 1934 og er leverandør til det kejserlige hof.
Toyo-Sasaki
Hjemmeside
Sugahara
Hjemmeside
Firma der har produceret glas siden 1961. Mange butikker i Tokyo.
Sightseeing info
Danmark
Glasmuseet i Ebeltoft har flere arbejder fra japanske kunstnere i deres samling.Japan
Der er flere museer i Japan der har fokus på at samle på glaskunst. Her nævnes et udvalg:
Kyohei Fujita Glass Museum, MatsushimaTokyo Nationalmuseum
Suntory Museum of Art, Tokyo – stort samling af Satsuma Kiriko
Hakone Venetian Glass Museum, Hakone
Toyama Glass Art Museum, Toyama – stor samling Kyohei Fujita
Ishikawa Prefectural Notojima Glass Museum, Nanao
Kitazawa Museum of Art, Suwa
Hida Takayama Kunstmuseum, Takayama
National Museum of Modern Art, Kyoto
Kobe City Museum, Kobe ( Hyogo Prefecture ) – museet har Japans største samling af glas
Fairywood Glass Museum, Kagamino
Dogo Giyaman Glass Museum, Matsuyama
Ryukyu Glass Village, Itoman, Okinawa