Intro
Netsuke (根付) er en lille japansk figur udskåret i forskellige materialer og forsynet med to små snorehuller. Den blev brugt til at fastholde de små beholdere kaldet inro, tobakspunge og lign. som japanske mænd i gamle dage bar i en snor under bæltet (obi). Netsuke er med andre ord en form for lås eller stopklods.
Motiver
Netsuke forestiller mange ting: forskellige typer af mennesker som håndværkere, skuespillere, mytologiske skikkelser f.eks. Daruma som også er kendt fra Daruma-dukken. Andre motiver kunne være dyr og fugle og nogen gange også forskellige brugsgenstande fra dagligdagen.
Manju netsuke (se nedenfor) blev brugt til at gengive forskellige scener fra de kendte ukiyo-e træsnit.
Materialer
Netsuke blev udført i mange forskellige materialer med træ som en af de mest populære. Af træsorter kan nævnes buksbom, ibenholt, japansk cypres, kirsebærtræ, bambus mm. Også elfenben var meget anvendt. Da elefanter ikke naturligt lever i Japan, blev deres stødtænder importeret af kinesiske og hollandske handelsmænd. Horn fra gevirer, metal, lak, keramik, skildpaddeskal, koral, rav mm. var også materialer man brugte. Skildpaddeskal, koral og rav blev ikke brugt til at lave hele netsuken, men til detaljer som f.eks. øjne.
Typer af netsuke
Katabori netsuke (形彫根付) den mest kendte type af netsuke. Det er tredimensionelle figurer af mennesker, dyr, planter eller brugsgenstande fra dagligdagen. Størrelsen kan variere fra en naturtro gengivelse af en nød til en voksen elefant begge i et størrelsesforhold på ikke mere end 3 cm.
Manju netsuke (饅頭根付) en rund flad netsuke opkaldt efter en populær japansk rund riskage. De er ofte lavet af ibenholt, nogen gange i horn eller lak med forskellige reliefudskæringer.
Kagamibuta netsuke (鏡蓋根付) en netsuke der består af en metalplade indsat i en rund plade af enten træ eller elfenben. Metalpladen er den centrale dekoration her og ciseleringen mm. blev ofte udført af specialister inden for metalesmedekunst eks. sværdmagere.
Ryusa netsuke (柳左根付) formet som en manju med et mere åbent, gennemskåret design.
Hako netsuke formet som en æske ofte udsmykket med lak og lign.
Men netsuke (面根付) netsuke i form af masker.
Sashi netsuke eller obi-hasami (差根付) er en lang, smal netsuke som bare blev stukket i bæltet. De fleste sashi netsuke har en eller anden form for krog i den ene ende for at forhindre at de glider ud af bæltet. Denne krog kan være et udskåret hoved af et dyr eller lign.
Anabori netsuke (穴彫根付) en netsuke der har et hulrum i midten. Muslinger er det mest anvendte motiv for denne type af netsuke. Det indvendige af muslingen kan være fint dekoreret.
Karakuri netsuke (からくり根付) en netsuke med skjulte funktioner og små hemmeligheder der åbenbarer sig når man åbner den.
Obiguruma eller obiguruwa netsuke formet som et armbånd som man stikker bæltet igennem.
Historie
Udviklingen af ting der kunne hænge som f.eks. inro-beholdere og forskelligt tilbehør til rygning fik stor betydning for udviklingen af netsuke. At ryge tobak var noget de portugisiske købmand bragte med til Japan i slutningen af det 16. århundrede og som japanerne tog til sig. I det 17. århundrede blev det mere og mere populært at ryge, men det var først i starten af det 18. århundrede at man begyndte at have små rygesæt som man kunne bære rundt på. Rige købmand efterspurgte fine tobakspunge, pipebeholdere og selvfølgelig en passende netsuke til at holde styr på det hele. Det var herfra at netsuke udviklede sig til den mere dekorative kunstart vi kender i dag. Netsuke opnåede størst popularitet i første halvdel af 1800-tallet, hvor de håndværksmæssigt og kunstnerisk fineste figurer blev fremstillet.
Men i midten af 1800-tallet skete der store omvæltninger i Japan som fik betydning for produktionen og brugen af netsuke. I 1853 ankom den amerikanske kommandør Matthew Perry (1794-1854) med sin flåde af skibe for at indgå handelsaftaler med Japan og Kanagawa-traktaten blev underskrevet i 1854. Dette afsluttede officielt Japans mere end 200 års isolation fra omverdenen. Havne blev åbnet og pludselig begyndte den vestlige kultur at strømme ind i Japan. Moderniseringen af Japan tog fart hvilket også betød starten på Meiji revolutionen i 1868 hvor Tokugawa shogunatet brød sammen og det japanske kejserdømme blev genindført.
Meiji revolutionen havde også den konsekvens at japanerne begyndte at bære vestligt tøj fremfor kimono. Netsuke og en hængende pung blev erstattet af lommer og punge. Pibe og tobakssæt blev afløst af cigarer og tændstikker. Netsuke var ikke længere et nødvendigt tilbehør og blev solgt i store mængder til vestlige besøgende. Netsuke blev fremstillet også i Meiji-perioden (1868-1912), men kun som ren dekoration og som samlerobjekter. Der findes stadig netsuke kunstnere den dag i dag ikke kun i Japan, men over hele verden.
Links til videre læsning
Danske sider
Netsuker – kapitel fra bogen “Antik og loppefund” af Mariette TiedemannUdenlandske sider
Wikipedias artikelInternational Netsuke Society
Netsuke onlineudstilling fra Googles Art and Culture projekt
Netsuke & inro – artikel fra Victoria and Albert museets hjemmeside – herfra er der også mulighed for at søge i museets store samling af netsuker og få vist billeder mm.
Collecting guide: 5 things to know about netsuke – guide fra auktionsfirmaet Christie
Netsuke gallery fra Bolton Museum
Bøger og artikler
Danske
Agersted, Lone: Stor kunst i miniformat. I: Antik & auktion. – 2015, nr. 9. – S. 58-63 : ill.Udenlandske
Tsuchiya, Noriko: Netsuke : 100 miniature masterpieces from Japan / Noriko Tsuchiya, Max Rutherston. – London : British Museum, 2014. – 224 sider : ill. i farverDe Waal, Edmund: The hare with amber eyes : a hidden inheritance. – London : Chatto & Windus, 2010. – 354 sider : ill.
Netsuke: masterpieces from the Metropolitan Museum of Art, udstillingskatalog
Sightseeing info
Kyoto Seishu Netsuke kunstmuseum
4-6-1 Mibukayogoshocho, Nakagy, Kyoto, 604-8811
Hjemmeside
Museet ligger i Mibu-området som i middelalderen var den vestligste del af Kyoto. Området er også kendt for Mibu goshi som i Edo-perioden (1603-1867) var samuraier der blev bønder. Museumsbygningen menes at være bygget som beboelse for Kanzaki-familien som var en del af Mibu goshi i 1820. Bygningen er meget smukt restaureret med tatami-måtter og fine skydedøre. Museet har en samling på lidt over 5000 forskellige netsuker, men udstillingsrummene i stueetagen og på 1. sal kan selvfølgelig kun vise en brøkdel. Der vises både traditionelle og moderne netsuker.