Intro
Tōshōgū-helligdommen (東照宮) i Nikko er et mausoleum til minde om den første shogun fra Tokugawa-shogunatet, Tokugawa Ieyasu (1543-1616). Tokugawa-shogunatet herskede over Japan i mere end 250 år frem til 1868. Den periode i Japans historie kaldes også for Edo-perioden. Tōshōgū-helligdommen er helliget Ieyasu som guddommen Tosho Daigongen. Toshogu var oprindeligt var et relativt simpelt mausoleum, men blev udvidet til det ret spektakulære kompleks som man kan i se i dag i 1636 af Ieyasus barnebarn Iemitsu.
Det overdådigt dekorerede helligdomskompleks består af mere end 50 bygninger i en stor skov og dækker et areal på næsten 10 hektarer. Utallige træudskæringer bemalet i kraftige farver og store mængder bladguld blev brugt til at dekorere bygningerne på en måde som ikke er set andre steder i Japan. Helligdommen blev optaget på Unescos verdensarvsliste i 1999.
Helligdomskomplekset
Pagode
Efter at passeret helligdommens første torii-port kommer man til en større plads hvor der står en stor 5-etagers pagode til venstre. Pagoden er 36 meter høj og stammer oprindelig fra 1650. Men en brand ødelagde og i 1818 blev den genopført. Det er muligt at komme indenfor i pagoden – åbningstiderne skifter.
Fortil kan man blandt de mange træudskæringer se de kinesiske stjernetegn for de tre generationer af Tokugawa-shoguner: tigeren der repræsenterer Ieyasu, haren der repræsenterer sønnen Hidetada og løven der repræsenterer barnebarnet Iematsu.
For enden af pladsen er der en trappe der fører op til hovedindgangen til hele helligdomskomplekset, Niomon-porten.
Pakhuse
Det første man ser på højre hånd efter at have passeret porten er det første af en række pakhuse som bla. blev brugt til at opbevare tøj til en procession kaldet Hyuakumonozoroi. Det er også her et af Tōshōgū-helligdommens mest berømte træskærerarbejder kan ses. I et af pakhusene kan man se de såkaldte Sozonozo-elefanter. Elefanter der er skåret ud fra fri fantasi, da kunstneren aldrig havde set elefanter.
Shinkyusha
Lige over for ligger Shinkyusha, en stald til hellige heste som bruges i forbindelse med ceremonier. Det siges at aber beskytter heste og det er derfor der er et større trærelief med otte aber på forsiden af stalden. Tre af aberne er særlig berømte, da de afbilder de tre vise aber (Kikazaru, aben der ikke hører, Iwazaru, aben der ikke taler, og Mizaru, aben der ikke ser).
Omizuya, shōrō og korō
Omizuya er en lille pavillon med et vandbassin til at rense krop og sjæl inden besøget. Efter at have passeret endnu en torii-port står man neden for trappen der fører op til Yomeimon-porten der fornylig er blevet renoveret. Men inden da passerer man to bygninger kaldet shōrō og korō. Shōrō til højre er et klokketårn, mens korō bruges til at opbevare en stortromme (taiko). Hverken klokke eller tromme bliver længere brugt i forbindelse med ceremonier og festivaler og dørene til de to bygninger er altid lukkede. Begge bygninger er opført i år 1635.
Yomeimon-porten
Yomeimon-porten stammer fra 1636. Udskæringerne, farverne og hele udførelsen er helt overdådig og minder ikke om nogen anden bygning i Japan. Man kan godt bruge nogle minutter (og gerne med en kikkert) på at prøve at indfange alle detaljerne og det er næsten en umulig opgave (se også billedet øverst).
Porten kaldes da også for “Higurashinomon” dvs. “solnedgangssporten” fordi man kan kigge på porten hele dagen fra solopgang til solnedgang og blive så overvældet af dens skønhed at tiden flyver forbi.
Yomeimon-porten er en blandt flere bygninger i helligdomskomplekset der er udpeget som nationalskat af den japanske regering
Honjidō-bygningen
Lige inden man går op af trappen til Yomeimon-porten kan man dreje til venstre og gå ned af en lille sti der fører hen til Honjidō-bygningen. Her kan man se en statue af Yakushi Nyorai som er kendt som medicinens buddha som med barmhjertighed heler krop og sind for alle mennesker på jorden. En anden statue af Yakushi Nyorai findes i Toji-templet i Kyoto. Honjidō-bygningen er den største bygning i Tōshōgū-helligdommen med et tag i Iromoya-stilen.
I loftet er der et stort maleri af en drage kaldet Nakiryū dvs. “den brølende drage”. Klapper man to stykker træ lige under dens hoved kan man høre en lidt høj ringende lyd pga. akustikken i bygningen. Lyden skulle efter sigende lyde som dragens brøl. Som besøgende har du mulighed for at høre det, da præsterne i bygningen løbende står og klapper to stykker træ sammen.
Karamon-porten, haiden og honden samt shinyosha
Efter at have gået igennem Yomeimon-porten står man på en indre gårdsplads omgivet af Tōshōgū-helligdommens vigtigste bygninger. Haiden (den bygning hvor man tilbeder den enkelte helligdoms kami eller gud) og honden-bygningen (den allerhelligste bygning hvor kami’en eller guden holder til) bagved.
Bygningerne er helliget de tre shoguner Tokugawa Ieyasu, Toyotomi Hideyoshi og Minamoto Yoritomo. Som besøgende kan du besøgende haiden og beundre den rigt udsmykkede bygning. Bemærk dog at fotografering er forbudt.
Honden er omgivet af en 160 meter lang mur kaldet sukibei med gittervinduer også rigt udsmykket og udskåret. Placeret centralt i muren lige overfor Yomeimon-porten er Karamon-porten (den kinesiske port) som er hovedporten ind til honden mm. Det er en hellig port som kun ved helt særlige lejligheder er åben.
I venstre side af gårdspladsen ligger shinyosha som bruges til opbevaring af de tre mikoshi som er små helligdomme der kan bæres rundt i forbindelse med Tōshōgū-helligdommens store festivaler om foråret og efteråret. Der er en mikoshi for hver af de tre shoguner: Ieyasu, Toyotomi Hideyoshi og Minamoto Yoritomo. Hver mikoshi vejer omkring 750 kg og det kræver 75 mand til at bære en enkelt mikoshi rundt. Dørene er åbne ind til shinyosha så de tre mikoshi kan ses udefra.
Sakashitamon-porten, den sovende kat og Tokugawa Ieyasus mausoleum
Til højre for honden og haiden er Sakashitamon-porten med den berømte træudskæring af Nemurineko, den sovende kat. Sakashitamon-porten markerer starten på en længere gåtur op af flere ret stejle trapper gennem skoven til Tokugawa Ieyasus mausoleum (okusha).
Shogun Tokugawa Ieyasu er begravet under pagoden lavet af en legering af guld, sølv og kobber (se billedet næsten øverst i artiklen). Den blev lavet i 1683 og erstattede tidligere versioner. Selve graven er aldrig blevet åbnet siden Ieyasu blev begravet her i 1617.
Nikko Tōshōgū-museet
Nikko Tōshōgū-museet (kaldet Homotsukan) har til huse i en moderne bygning der åbnede i 2015 i anledning af 400-året for Tokugawa Ieyasus død. Her kan man se flere personlige effekter der tilhørte Ieyasu herunder våben og rustninger, malerier, skriveredskaber og meget andet. Ved indgangen er der også en god gennemgang af hvordan træskærerarbejdet på de enkelte tempelbygninger er udført. Der er også en museumscafe.
Adresse
2301 Sannai, Nikko, Tochigi 321-1431
Hjemmeside (på japansk)